Volgens analisten zouden veel ondernemingen op het punt staan hun BlackBerries
om te ruilen voor iPhones.

Arnaud Bret, Benelux-directeur van Research in Motion (RIM), het bedrijf
achter Blackberry, weet dat veel bedrijven nu de smartphones van Apple
testen. ,,Maar ik weet ook dat de topmannen van die ondernemingen
uiteindelijk voor het veiligste product kiezen. Onze smartphones staan erom
bekend dat ze moeilijk te kraken zijn”, zei hij maandag tegen het ANP.
,,Onze smartphones zijn het veiligst. Bedrijven vinden dat erg belangrijk,
dus zullen ze niet snel overstappen.”

Blackberry versus iPad
RIM moet op de zakelijke markt ook al met Apple concurreren waar het gaat om
de tabletcomputer. RIM introduceerde afgelopen maand tijdens de jaarlijkse
Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas de PlayBook. De gadget heeft
een 7-inch-touchscreen (17,8 centimeter). De PlayBook is verder uitgerust
met twee camera’s waardoor de gebruiker videoconferenties kan bijwonen. De
PlayBook moet het in ieder geval opnemen tegen de iPad van Apple.

Bret verwacht veel van de PlayBook. ,,De gadget is multifunctioneel en veilig.
Vooral op de Nederlandse markt is er veel vraag naar de tabletcomputer. De
concurrentie begint nu pas, dus er is nog geen sprake van een
tablet-oorlog.”

RIM werd in 1984 opgericht. Het hoofdkantoor is gevestigd in Waterloo in
Canada. Het concern lanceerde in 1999 de BlackBerry-smartphone en is actief
in Noord-Amerika, Azië en Europa. Volgens RIM zijn er wereldwijd 55 miljoen
BlackBerry-gebruikers. In het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar
verkocht het concern ruim 14 miljoen gadgets. Daarbij streefde RIM net de
iPhone-verkopen van Apple voorbij.

In Nederland was de Blackberry van de Canadese producent vorig jaar de best
verkochte smartphone, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK
Retail & Techonology. Volgens Bret zijn de goede resultaten onder meer te
danken aan de technologische voorsprong van Nederland. ,,Maar veel mensen
kiezen ook voor de BlackBerry vanwege de messenger, ofwel kunnen pingen.''

De RIM-topman meent dat steeds meer consumenten en zakelijke klanten gebruik
maken van die BlackBerry Messenger. ,,Door te pingen kunnen mensen snel
informatie met elkaar delen. Het gaat gewoon sneller dan het versturen van
een e-mail. Het gebruik van de applicatie groeide afgelopen jaar met 500
procent. Op dit moment pingen 28 miljoen mensen.'' Volgens Bret gaat RIM de
BlackBerry Messenger de komende jaren vernieuwen. ,,We gaan het pingen
integreren met andere applicaties, zodat er superapplicaties ontstaan.
Gebruikers die met elkaar gamen kunnen bijvoorbeeld tegelijkertijd ook
pingen.''

RIM gaat de komende jaren ook meer investeren om zijn naamsbekendheid in
Nederland te vergroten. ,,We willen ons laten horen dit jaar'', aldus Bret.
,,Mensen moeten weten wie we zijn en wat we doen.'' Het Canadese concern
opende onlangs een kantoor aan de Zuidas in Amsterdam. ,,We zijn hier nog
maar net begonnen.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl